Walaupun begitu majoriti ulama meletakkan hukum mengundi sebagai penyaksian iaitu memberikan saksi bahawa calon yang undi tersebut adalah baik dan layak untuk memegang amanah sebagai pemerintah. Selain usaha-usaha seperti ini perkara yang sudah menjadi rahsia umum dalam mengajak rakyat untuk mengundi ialah taburan dedak yang diberikan yang setakat ini berjaya menjinakkan ramai pengundi.
Sebaliknya katanya lagi PH Plus perlu menyediakan manifesto realistik dengan dasar yang dapat memikat pengundi dan pada masa sama diterima parti yang berpotensi menjadi rakan gabungannya.
Hukum tidak mengundi. Sementara yang menjadi isu utama dalam menetapkan hukum pilihan raya itu adalah perkara yang diwakilkan yang merupakan objektifnya jika pasti bahawa calon yang ingin diundi itu dapat memastikan dirinya tidak terlibat dalam proses pembuatan undang dan melakukan aktiviti yang sesuai dengan syariat maka bolehlah datang mengundi untuk beliau namun jika tidak adalah haram untuk. Bagaimanapun kata Husam masalah penentuan hukum fikah ini tertakluk kepada perbincangan dan perbahasan. Dan Allah telah mengharamkan mengundi nasih dengan panah pada dua ayat di.
Selepas tiada teks dalil yang qatie putus dan pasti melarang daripada mengundi calon non muslim dalam PRU maka masolih mursalah menjadi sandaran kepada keharusan hukum mengundi mereka. Ustaz Idris Sulaiman Disalin dari rakaman sesi soal jawab kuliah umum Demokrasi Pilihanraya 30042013 Soalan. Tiada masalah untuk mengundi yang penting niat dan pemilihan perlulah betul.
Lebih jauh ada yang mengeluarkan fatwa bahawa mengundi itu sama seperti jihad dan siapa yang tidak mengundi telah menolak jihad. Sesungguhnya yang melakukan dan melarang hal ini adalah orang jahiliyah yang mengundi nasibnya dengan panah. Katanya lagi jika usia layak mengundi diturunkan kepada 18 tahun pada Julai ini pengundi muda juga mungkin akan menghukum PH kerana terlalu mengejar kuasa.
Tidak semestinya pandangan saya ini mutlak dan tidak semestinya pandangan PAS lebih betul. Mukadimah Baru-baru ini kami menyampaikan ceramah perdana di Kuching Sarawak lebih tepat lagi pada 27 Januari 2018 yang lalu. Antara soalan yang ditanya ialah apa hukum merosakkan undi atau menjadikan undinya rosak.
Asri juga setuju sekiranya kerajaan mengarahkan dan memerintahkan mengundi dengan tujuan kebaikan dalam memastikan rakyat memilih pemimpin negara - tindakan mengundi boleh dikatakan wajib di atas. Hukum Undian Berhadiah SMS Kupon Undian dll Oleh Al Ustadz Dzulqornain bin Muhammad Sunusi. PAS masuk kampung keluar kampung beritahu kepada rakyat kalau mengundi selain daripada PAS membawa kepada murtad kafir dan berdosa.
Katanya lagi jika usia layak mengundi diturunkan kepada 18 tahun pada Julai ini pengundi muda juga mungkin akan menghukum PH kerana terlalu mengejar kuasa. Dalam menguraikan tentang hukum undian diharuskan untuk kembali mengingat beberapa kaidah syariat Islam yang telah dijelaskan dalam tulisan bagian pertama dalam pembahasan ini. Peruntukan tersebut adalah penting bagi pembangunan kawasan-kawasan yang diwakili.
Bolehkah jika tidak mahu mengundi kerana demokrasi dan pilihanraya bukan dari Islam dan tidak ada calon yang baik untuk dipilih. Pandangan ini melihat sekiranya ada kemudaratan dan kepentingan untuk kamu keluar mengundi maka perlu keluar mengundi. Tidak kira parti politik mana yang anda pilih untuk memimpin negara kita dalam jangka masa lima tahun yang akan datang ini jalankan tanggungjawab anda dengan mengundi pada hari mengundi esok.
Apa yang akan berlaku sekiranya dengan tidak mengundi kuasa memerintah akan membolehkan kuasa jatuh pada tangan pihak tidak sepatutnya soal beliau. Pengundi di kawasan yang dimenangi oleh calon pembangkang atau bebas tidak sepatutnya dihukum atau didiskriminasi hak mereka untuk mengundi dan memilih calon pembangkang atau bebas dengan peruntukan yang tidak sama rata ini. Saya melihat bahawa demokrasi di negara kita sudah sampai ke kemuncak.
Ini kerana kita tidak boleh menafikan kewujudan mereka di Malaysia yang mewakili hampir 40 peratus daripada jumlah keseluruhan rakyat Malaysia. Lantas kami menyatakan jawapan yang panjang dan perlu kepada sedikit kajian. Jangan pula anda berkempen dan bermanifesto di sekitar lokasi mengundi.
Perbuatan itu dikhuatiri mengganggu ketenteraman orang sekeliling. Tidak juga tiyaroh nasib jelek sebagai larangan untuk melakukan suatu perkara. Justeru kami kemukakan pada kali ini Bayan Linnas khusus masalah isu.
Perkara ini jelas termaktub dibawah Seksyen 25 1 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 Akta 5 yang memperuntukkan dengan jelas bahawa dalam membolehkan pekerja menunaikan hak mereka sebagai pengundi majikan diminta untuk memperuntuk tempoh yang munasabah kepada mereka untuk mengundi. Majoriti ulama berpendapat hukum mengundi adalah wajib dan ia berdasarkan kepada konsep penyaksian iaitu menjadi saksi bahawa calon yang undi adalah baik dan layak untuk memegang amanah sebagai pemerintahPendapat ini digunakan oleh Al-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna Kesatuan Ulama Sedunia yang dipengerusikan oleh Dr Yusuf Al-Qardhawi Syeikhul Al-Azhar Syeikh. Perkara ini tidak patut berlaku kerana kita perlu berusaha meminimamkan kemudaratan itulah tujuan Islam dimartabatkan.
Kaidah-kaidah tersebut adalah sebagai berikut. Pendapat ini digunakan oleh Al-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna Kesatuan Ulama Sedunia yang dipengerusikan oleh Dr Yusuf Al-Qardhawi Syeikhul Al-Azhar Syeikh Ahmad Tayyib.
Hukum Rosakkan Undi Tak Daftar Diri Sebagai Pengundi
Pilihanraya Dan Hukum Mengundi Dalam Islam Islam Itu Indah
Pahala Undi Ph Husam Tidak Layak Berfatwa
Pilihan Raya Islam Hukum Perubatan Cawangan Al Azhar
Hukum Rosakkan Undi Tak Daftar Diri Sebagai Pengundi